Od kilku dni głośno jest w temacie wniosku o dofinansowanie z Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast. Tarnobrzeg kwalifikował się jako jedno z około 140 miast do pozyskania nawet 80 milionów na inwestycje. Wniosek jednak nie został złożony, co obudziło wiele kontrowersji w tej sprawie. Pojawiły się też zarzuty wobec prezydenta Łukasza Nowaka, że nie dopilnował tej sprawy, przygotowania odpowiedniej dokumentacji na czas. Prezydent Tarnobrzega wydał oświadczenie w tej sprawie:
Powodem niezłożenia wniosku do programu szwajcarskiego był brak posiadania dokumentacji technicznej i brak strategii w obszarze pozyskiwania środków zewnętrznych. Kiedy objąłem funkcję Prezydenta Tarnobrzega w maju ubiegłego roku, miasto nie posiadało opracowanej dokumentacji technicznej i wymaganych zezwoleń na budowy. Obszar, w którym rozpoczęły się prace nad dokumentami w poprzedniej kadencji, czyli strefa na Machowie (ul. Siarkopolowa, Mechaniczna i Chemiczna) posiadał jedynie plan funkcjonalno-użytkowy wymienionych ulic. Te dokumenty nie wystarczyły do składania wniosków do programu szwajcarskiego. W budżecie, na sesji w czerwcu (pierwsza sesja, po tej na której zostałem zaprzysiężony) zabezpieczone zostało 300.000,00 zł na wykonanie dokumentacji projektowej. Jednak po gruntownym przeanalizowaniu możliwości związanej z wykonaniem projektów, a przede wszystkim po rozeznaniu czasowym w realizacji projektu i uzyskania zgód zorientowaliśmy się, że zdecydowanie zabraknie nam czasu. Wnioski powinny być gotowe na 16 stycznia 2025 r. Procedura projektowa, po ogłoszeniu przetargu i rozstrzygnięciu go, rozpoczęłaby się około września. Uzyskanie zgód na realizację budowy na trzech różnie skonstruowanych drogach, z różnymi dodatkowymi wymaganiami, w 4 miesiące…byłoby z punktu widzenia praktyka niemożliwe.
Taka sytuacja nigdy więcej się nie powtórzy, nie ważne czy „jesteśmy” zajęci akurat wyborami, w czasie gdy powinna tworzyć się dokumentacja do programu, który został ogłoszony już w lutym 2024 r. Sprawy miasta powinny być na pierwszym miejscu. Będziemy przygotowywać w obecnej kadencji jak najwięcej projektów, po to by być w każdym czasie w gotowości do złożenia wniosków do różnych pojawiających się programów dla samorządów. Wydziały pracujące na tymi wnioskami będą priorytetowo traktować takie szanse, tak, aby żadna z nich w podobny sposób nie została zaniechana.
Poniżej przedstawiam Państwu najważniejsze punkty z regulaminu naboru projektów w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast. Warto się zapoznać, po to by wiedzieć jakie dokumenty, których nie posiadaliśmy, były niezbędne do złożenia wniosku.
Kryterium przygotowania działań:
Stopień przygotowania projektu do realizacji jest kluczowym elementem oceny.
Brak wymaganej dokumentacji skutkuje negatywną oceną formalną wniosku.
Wymagania dokumentacyjne dla działań o wartości ≥35% dofinansowania:
Konieczne jest przedstawienie prawomocnych:
pozwoleń na budowę,
zezwoleń na realizację inwestycji drogowej,
zgłoszeń (zgodnie z art. 30 ust. 1b Prawa budowlanego) z brakiem sprzeciwu organu.
Wymagania dla wszystkich działań:
Negatywna ocena, jeśli:
Nie przedstawiono prawomocnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla działań mogących znacząco oddziaływać na środowisko (art. 59 ust. 1 ustawy o ocenach oddziaływania na środowisko).
Nie przedstawiono decyzji lub zgłoszenia (z brakiem sprzeciwu), o których mowa w art. 96 ust. 1 tej samej ustawy, gdy przedsięwzięcie nie posiada decyzji środowiskowej.
Punktacja i gotowość projektu:
Projekty mogą uzyskać maksymalnie 15 punktów, jeśli:
Wnioskodawca posiada wszystkie prawomocne decyzje (pozwolenia na budowę, zezwolenia drogowe, zgłoszenia z brakiem sprzeciwu).
Dla zadań niewymagających tych dokumentów wnioskodawca dysponuje wszystkimi innymi niezbędnymi pozwoleniami, uzgodnieniami, opiniami itp.
Szansa na dofinansowanie:
Projekty z pełną dokumentacją techniczną mają szanse na pozytywną ocenę i przyznanie środków.
Budżet i limity finansowe:
Całkowita kwota dofinansowania: 1 423 976 095 zł.
Maksymalna kwota dofinansowania na projekt: 80 726 400 zł – jeśli wnioski beneficjentów będą przygotowane na maksymalną kwotę możliwa jest realizacja do 17 projektów (czyli 17 miast otrzyma dofinansowanie).
Minimalna kwota dofinansowania na projekt: jeśli wnioski beneficjentów będą opiewać na kwotę minimalną 44 848 000 zł możliwa będzie realizacja do 31 projektów (maksymalnie 31 otrzyma dofinansowanie).
Z 119 miast, które zdecydowały się złożyć wnioski zostanie wybrane między 17, a 31 miast (czyli zapewne około 25), które zrealizują swoje projekty. Pozostałe miasta czyli między 102-88 miast nie otrzymają dofinansowania w ramach tego projektu.
Jeśli zatem zdecydowalibyśmy się na złożenie wniosku, który nie zawierałby stosowanej dokumentacji, to nasz wniosek, we wszystkich jego punktach – nawet tych niewymagających zgód – zostałby odrzucony.
Chcemy przygotować się obecnie pod kątem dokumentacyjnym do nowego rozdania Funduszy Norweskich i EOG, które będzie jeszcze bardziej korzystne dla Polski. Nasz kraj dostanie prawie 925 mln euro i o te środki bezwględnie będziemy walczyć.
Źródło: UM Tarnobrzeg